در روزهای اخیر، برخی از فتاوی مشهور در باب تشرف به حج تمتع با پول دیگران (قرض) نیز منتشر شده است. برخی از این فتاوی که توسط فقها و مراجع تقلید (اعم از زنده و درگذشته) مطرح شده، در جدول زیر آمده است.
‌نظر و فتوای مراجع تقلید درباره وام و قرض برای رفتن به حج تمتع
نام مرجع تقلید
موضع
متن فتوا
امام خمینی (ره)
 
مخالف
اگر کسی با قرض به حج مشرف بشود، ولو اینکه بتواند با سهولت آن را ادا کند، حج او حجه الاسلام محسوب نخواهد شد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله العظمی زنجانی، مرحوم آیت الله العظمی خویی و مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی
موافق
قرض واجب نیست اما اگر کسی قرض کرد و به سهولت و آسانی و بدون مشقت بتواند این قرض خود را ادا کند، حج او حجه الاسلام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
موافق مشروط
کسی که قرض بگیرد حجش حجه الاسلام محسوب نمی‌شود مگر آن که معادل وام اموال داشته باشد که از محل آن بتواند بدهی خود را به آسانی بپردازد که در این صورت مستطیع و کفایت از حجه الاسلام می‌کند.
آیت الله العظمی سیستانی
 
مخالف مشروط
با قرض کسی مستطیع نمی‌شود مگر اینکه این قرض و وام دارای أجل بعید باشد؛ یعنی وقت پرداخت این قرض آن قدر دور است که عقلا به آن توجه نکنند که در این صورت حج بر چنین شخصی واجب خواهد بود.
 



امام صادق(علیه السلام) به فرزندشان فرمودند که فلان مقدار صدقه
بده و در پاسخ فرزندشان که اظهار داشتند: اگر این مبلغ را به عنوان صدقه پرداخت
نماییم، دیگر چیزی برایمان باقی نمی ماند، فرمودند که خدا عوض آن را به ما می دهد
چون صدقه کلید روزی است

 

 

برای ادای قرض "سوره قدر" بخوانید

از مرحوم آیت الله کشمیری سوال شد کدام دعا برای ادای قرض خوب است خوانده شود؟
فرمودند این دعا تأثیر دارد: «یا قاضِیَ الدُّیونِ مِن خَزائِنِکَ المَکنونِ الَّتی
بینَ الکافِ والنّونِ اِقضِ دِینی و دَینَ کلِّ مَدیونٍ»

 

رفع فقر و ادای قرض / ملا محسن فیض کاشانی

مرحوم فیض کاشانی (ره) در کتاب «اللئالی المخزونه» فرموده است که: هر کس سوره
مبارکه ی «قدر» را سیصد و شصت مرتبه بخواند برای هر حاجت و مطلبی، ان شاء الله
برآورده می شود و این تعداد خواندن سوره ی قدر برای توسعه ی رزق و رفع فقر و ادای
قرض از مجربات است.

 

ادای قرض و رفع تنگی معیشت / آیت الله کوهستانی

مرحوم آیت الله کوهستانی برای ادا کردن قرض و تنگی معیشت سوره های مبارکه
«قارعه» و «عادیات» را سفارش می فرمودند که زیاد بخوانید.

 

ادای قرض / شیخ عباس قمی

ایشان نقل می کنند که روایت شده شخصی به
خدمت امام محمدتقی نوشت که قرض بسیار دارد؛ حضرت نوشتند که استغفار بسیار کنید و
سوره «قدر» را بسیار بخوانید.




 

گروه اینترنتی ایران لوکس



 
عکس نوشته های جدید شهریور ماه 91
 



عکس نوشته های جدید شهریور ماه 91



 

 


خداوند در آیاتی
چند از جمله 63 سوره نساء، 151 سوره انعام و آیه 32 سوره اسراء، بر وجوب احسان و
نیکی به والدین تأکید کرده است. احسان به پدر و مادر بارها از سوی خداوند سفارش شده
است. (عنکبوت، آیه 8؛ لقمان، آیه 41 و نیز احقاف، آیه 51).

 

تجلیل از مقام مادر در قرآن

 

سیرت الهی پیامبران که سرمشق انسانها برای رسیدن به مقاماتی چون مظهریت ربوبیت و
خلافت انسانی است، بیانگر این توجه خاص به والدین بوده است. از نظر خداوند، احسان
به والدین، مقدم بر احسان بر هر کس دیگری حتی زن و فرزند است. (بقره، آیه 38 و
نساء، آیه 63)

 

در این میان مادر، مستحق احسان و نیکی بیشتر در مقایسه با پدر است؛ زیرا وی مدت
سی ماه رنج بارداری و شیردادن و بیداری های شبانه روزی را تحمل کرده و سختی های آن
را به جان و دل پذیرا شده است. (لقمان، آیه 41 و احقاف، آیه 51) از این رو، احسان
به مادر توجه ویژه به او تنها جبران کننده بخشی کوچک از سختی ها و رنج هایی است که
در طول سی ماه تحمل کرده است.(همان)

اگر کسی بخواهد ذره ای کوچک از سختی ها و جان فشانی های مادر را تنها در مدت سی
ماه بارداری و شیردادن، جبران کند، می بایست اصل شفقت و دلسوزی و مهربانی در رفتار
را در پیش گیرد و کوچک ترین بی مهری نسبت به مادر روا ندارد. (مریم، آیات 13 و 23)




 

 هر
کدام از سیارات منظومه شمسی ما، با بهترین عکسی که تا کنون از آن تهیه شده است
معرفی می‌شود. در این گزارش تصویری به تک تک همسایه‌های کیهانی خود سلامی
می‌کنیم.

 




 

محققان می گویند مشت کردن دست راست و چپ قسمت های کلیدی مغز را
که مربوط به ذخیره و یادآوری حافظه است، فعال می کند.

محققان این روش را به
افرادی توصیه می کنند که قلم و کاغذی در دست ندارند. نتایج این یافته ها نشان می
دهد، حرکت های ساده بدن با ایجاد تغییرات موقت در عملکرد مغز، حافظه را بهبود می
بخشد.



 

برخی از ما برای اینکه از زیر یک کار شانه
خالی کنیم، یا بهانه ای برای انجام ندادن آن جور کنیم، از ابزار و وسیله های مختلفی
کمک می گیریم، برخی مشکل خود را فقدان حوصله برای انجام کارها بیان می کنند و با
گفتن یک جمله که فعلا حوصله ندارم قضیه را تمام می کنند.

 

تنبلی

 

برخی دیگر با به تعویق انداختن مسئولیت هایی که به عهده آنها گذاشته شده از
انجام دادن آن طفره می روند و بالاخره وقتی از برخی از آدم ها می‌خواهیم کاری را
ترک کرده و کار دیگری را جایگزین آن کنند، می گویند ما به این کار عادت کرده ایم و
ضرب المثل معروف را که ترک عادت موجب مرض است را به عنوان سپری محکم برای دفاع از
خود بکار می گیرند.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا واقعا وقتی به انجام دادن یک
کار عادت کردیم، نمی توان این عادت را تغییر داد و به سراغ انجام کار دیگری برویم؟
آیا این بهانه که ترک عادت موجب مرض است می تواند دلیل منطقی برای اصرار بر انجام
یک کار مشخص باشد؟

حقیقت این است که یکی از مهمترین
عواملی که هرگز به چشم نمی آیند و مانند سد محکم و آهنین مانع پیشرفت ما در عرصه
های مختلف زندگی می شوند، عادت های ناپسندی است که ما به آنها گرفتار شده ایم و تا
راهی برای رهایی از آنها پیدا نکنیم، نمیتوانیم زندگی خود را تغییر بدهیم و شاهد یک
زندگی لذت بخش در در دنیا باشیم.




او به زبان انگلیسی حرف می‌زد، آن
هم با لهجه‌ آمریکایی رایج در کشور کانادا، وقتی به همان زبان و با خوشرویی جوابش
را دادم، نفس راحتی کشید و گفت: ببخشید، آقای علی‌‌بن موسی‌الرضا کجاست؟ می‌خواهم
او را ببینم!
عنایات ویژه هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، زمان و مکان
نمی‌شناسد؛ می‌خواهد مسیحی، یهودی یا مسلمان باشی فرقی نمی‌کند، چرا که او چراغ
هدایت است و فطرت‌های پاک را به خوبی راهنمایی می‌کند، کافی است که از با عمق وجود
او را صدا بزنید و او را بخوانید.

آنچه که در ادامه می‌آید شرح حال یکی از
این جوانان‌پاک ضمیر است که با اعجاز رضوی از کانادا راهی مشهد الرضا(ع) می‌شود تا
با محبوب خویش ملاقاتی داشته باشد، این کرامت عجیب از کتاب «کرامات امام رضا از
زبان بزرگانش» به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی انصاری نقل
می‌ود:



 


بداخلاقی


سخن‌چینی‌، مراعات نکردن طهارت و نجاست و پرهیز نکردن از
بول
.(


یاری نکردن مظلوم
. در کتاب ثواب الاعمال آمده است که یکی از علمای
بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا که او یک بار نماز را
(عمداً) بی‌وضو خوانده بود و از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده
بود)


ضایع نمودن نعمت‌های الهی:
حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «فشار قبر برای
مۆمن کفاره تباه نمودن نعمت‌ها از ناحیه اوست

 

* عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر
می‌شود:


نماز شب و کامل نمودن رکوع:
امام رضا (علیه السلام) فرمود: «کسی که نماز
شب بخواند و در قنوت نماز «وتر» هفتاد بار استغفار کند از عذاب قبر پناه داده
می‌شود.» و امام باقر (علیه السلام ) فرمود: «هر کس رکوع نمازش را کامل انجام دهد
وحشت قبر به او نمی‌رسد


صدقه و نماز مخصوص
(


نماز وحشت
: این نماز بسیاری از مردگان را از عذاب قبر و فشار قبر نجات
داده است که حکایات عجیبی در داستان‌های شگفت شهید دستغیب در این باره موجود است که
می‌توان به آن مراجعه نمود.


حج نمودن:
دو روایت است که هر کس چهار مرتبه حج به جا آورد عذاب قبر از او
برداشته می‌شود.


خواندن بعضی از سوره‌های قرآن:
امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس
در هر جمعه سوره نساء را تلاوت کند از فشار قبر امان می‌یابد سوره‌های زخرف،
یاسین، تکاثر و تبارک، نیز در این مورد سفارش شده‌اند.

6-
این که مرگ انسان در روز جمعه باشد.

7-
نهادن دو چوب تر در کفن میت هنگام دفن.

8.- ریختن آب روی
قبر.

 

امیرمۆمنان
علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

برای پدرت
و معلّمت از جایت برخیز اگر چه امیر باشی.

 




 علامه طهرانى (رحمه الله ) مى فرماید:
ملائکه شب ،از اول غروب آفتاب مى آیند و با  انسان ملازمند تا سپیده صبح هر وقت اینها مى آیند، آنها مى روند و هر وقت  آنها مى آیند، اینها مى روند. این فرشتگان را ملائکه لیلیه و نهاریه گویند.

شب که انسان مى خوابد ملائکه موکل  بر انسان ،را بیدار مى کنند براى نماز شب و بعد چون انسان اعتنا نمى کند و  درباره مى خواهد باز او را بیدار مى کنند ؛
این بیدارى ها از روى مصادفه و اتفاق نیست ، بلکه بیدارى هاى ملکوتى است که به وسیله فرشتگان انجام مى گیرد؛

و دعایى در آن کتاب به عنوان سلام و تحیت  براى آن فرشتگان نقل مى کند که چون انسان از خواب بیدار مى شود آن دعا را  بخواند، و حمد خدا را به جا آورد که چنین موجودات ملکوتى را ملازم با او  قرار داده تا او را براى انس و خلوت و مناجات با پروردگار تاءیید کنند؛ و  از تعلقات عالم ماده و رذائل اخلاق و شهوات پاک کنند و توجه به خدا دهند.