مهمانی رفتن نباید برای فخر فروشی و به قصد ریا یا افتخار باشد که متعارف اهل این زمان است که به قصد ریا یا خود نمایی جمعی از اهل دنیا را به دور خود جمع نموده به هرزه گویی و غیبت مسلمین وقت می گذرانند بلکه مقصود از آن باید تقرب به خدا و اقتدا به سنت پیامبر و دلجویی برادران و شاد کردن دل مومنان باشد.

 


صله رحم

صله ارحام یکی از مواردی است که در اسلام بدان سفارش فراوان شده است . در ذکر اهمیت این امر ، همین بس که پیامبر عظیم الشأن اسلام ، حضرت محمّد ( صلوات الله علیه) می فرمایند: کسانى که از امت من حاضر هستند و آنهائى که غائب مى‏باشند و آنها که در اصلاب پدران و ارحام مادران قرار دارند تا روز قیامت بدانند که صله ارحام کنند و لو بین آنها و ارحام بیش از یک سال راه باشد، دین این را تعلیم مى‏دهد.( مشکاة الأنوار / ترجمه عطاردى / ص 155 ) 

 


بایدها و نبایدها در دید و بازدیدهای نوروزی

 


مهمانی رفتن نباید برای فخر فروشی و به قصد ریا یا افتخار باشد که متعارف اهل این زمان است که به قصد ریا یا خود نمایی جمعی از اهل دنیا را به دور خود جمع نموده به هرزه گویی و غیبت مسلمین وقت می گذرانند بلکه مقصود از آن باید تقرب به خدا و اقتدا به سنت پیامبر و دلجویی برادران و شاد کردن دل مومنان باشد.

 


صله رحم

صله ارحام یکی از مواردی است که در اسلام بدان سفارش فراوان شده است . در ذکر اهمیت این امر ، همین بس که پیامبر عظیم الشأن اسلام ، حضرت محمّد ( صلوات الله علیه) می فرمایند: کسانى که از امت من حاضر هستند و آنهائى که غائب مى‏باشند و آنها که در اصلاب پدران و ارحام مادران قرار دارند تا روز قیامت بدانند که صله ارحام کنند و لو بین آنها و ارحام بیش از یک سال راه باشد، دین این را تعلیم مى‏دهد.( مشکاة الأنوار / ترجمه عطاردى / ص 155 )  

 

صله ارحام و تأثیر آن بر زندگی انسان

یکی از راه های زیاد کردن روزی و عمر انسان، دیدار خویشان و دوستان و آشنایان می باشد. از دیگر تأثیرات صله ارحام می توان به پاکیزه شده اعمال و آسان شدن حساب روز قیامت اشاره کرد. رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله فرمود: نیکى به والدین و صله ارحام حساب آدمى را آسان مى‏کنند بعد این آیه شریفه را قرائت کردند: وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ‏. هر کس مى‏خواهد روزى او زیاد شود و مرگش به تأخیر افتد باید صله رحم نماید. و نیز حضرت فرموده‌اند هیچ مهمانی بر قومی وارد نمی شود مگر آنکه روزی او در آغوش اوست.

امام باقر علیه السّلام فرمود: صله ارحام اعمال انسان را بالا مى‏برد و بلاها را دفع مى‏کند و ثروت را زیاد مى‏نماید و حساب را آسان مى‏سازد و مرگ را به تأخیر مى‏اندازد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: صله ارحام و نیکى به پدر و مادر عمر را طولانى مى‏کنند و روزى را زیاد مى‏گردانند. (مشکاة الأنوار / ترجمه عطاردى / 155 )   

 

آداب میهمانی کردن

تا اینجا سخن از صله ارحام و حسنات مربوط بدان بود اما باید توجه شود که، میهمانی رفتن و میزبان بودن نیز آداب مخصوص به خود را دارد که بدین قرار است:

مهمانی رفتن نباید برای فخر فروشی و به قصد ریا یا افتخار باشد که متعارف اهل این زمان است که به قصد ریا یا خود نمایی جمعی از اهل دنیا را به دور خود جمع نموده به هرزه گویی و غیبت مسلمین وقت می گذرانند بلکه مقصود از آن باید تقرب به خدا و اقتدا به سنت پیامبر و دلجویی برادران و شاد کردن دل مومنان باشد.

حسین بن مختار (که یکى از اصحاب امام صادق و موسى بن جعفر علیهما السّلام است) بسند مرفوع روایت کند که امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود: هر کس سفره احسانى‏بچیند و مردم را بمهمانى دعوت کند و نظرش مفاخرت و نشاندادن شکوهمندى خود باشد و بدان فخر فروشد، خداوند روز قیامت او را سیاه روى بعرصه محشر آورد. (ثواب الأعمال / ترجمه غفارى، ص: 582)

هر کس مى‏خواهد روزى او زیاد شود و مرگش به تأخیر افتد باید صله رحم نماید. و نیز حضرت فرموده‌اند هیچ مهمانی بر قومی وارد نمی شود مگر آنکه روزی او در آغوش اوست

سزاوار آن است که فقرا و نیکان را مهمان کند اگر چه میهمانی اغنیا و مطلق مردم نیز ثواب دارد.و شایسته است میزبان غذای میهمانی را که می داند میهمانی رفتن برای او سخت است زود حاضر کند. شایسته است که طعام را به قدر کفایت حاضر کند نه کمتر باشد که موجب نقص آبرو و مروت است و نه زیادتر که تضییع مال و اسراف است و با مهمان گشاده رویی و خوش کلامی نماید . در وقت رفتن او را تا در خانه مشایعت نماید و در خدمت کردن و پذیرایی او از وی تقاضای کار نکند.

 

آداب میهمان

از برای میهمان نیز آدابی است اینکه دعوت برادر مومن را برای میهمانی بپذیرد و فرق میان غنی و فقیر نگذارد بلکه به فقیر زودتر وعده دهد و بعد مسافت مانع وعده دادن او نشود مگر اینکه بسیار دور باشد.

از جمله آداب میهمان آن است که وقتی داخل خانه میزبان شد میل به صدر مجلس نداشته باشد بلکه هر جا میسر باشد همان جا بنشیند و اگر صاحب خانه جایی را به او نشان دهد همان جا بنشیند و در مقابل دربی که زنان از آنجا عبور و مرور می کنند ننشیند و به محلی که غذا از آنجا آورده می شود بسیار نگاه نکند. ابتدا با کسانی که نزدیک او نشسته اند تحیت به جا آورد .

امام باقر علیه السّلام فرمود: صله ارحام اعمال انسان را بالا مى‏برد و بلاها را دفع مى‏کند و ثروت را زیاد مى‏نماید و حساب را آسان مى‏سازد و مرگ را به تأخیر مى‏اندازد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: صله ارحام و نیکى به پدر و مادر عمر را طولانى مى‏کنند و روزى را زیاد مى‏گردانند

دیر به خانه میزبان نرود و ایشان را زیاد منتظر نگذارد بلکه در رفتن تعجیل کند امّا نه اینقدر که مخل و مزاحم کارهای میزبان شود و سعی کند هنگام کارها و تهیه و تدارکات میزبان به خانه میزبان داخل نشود.

محمّد بن موسى بن متوکّل رحمة اللَّه علیه از على بن الحسین السّعدآبادی، از احمد بن ابى عبد اللَّه البرقى، از احمد بن محمّد سیّارى از محمّد بن عبد اللَّه الکوفى از مردى که ذکرش نموده، وى گفت: شنیدم از حضرت ابو جعفر علیه السلام که از پدر بزرگوارش علیه السلام از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم نقل کردند که آن سرور فرمودند:

وقتى کسى به شهرى وارد شد بر اهالى آن شهر که هم دین او هستند میهمان است تا از آن جا خارج شود و شایسته نیست که میهمان بدون اذن میزبان روزه بگیرد چه آنکه ممکن است آنها براى وى طعامى درست کرده باشند که به واسطه تناول نکردن میهمان آن طعام فاسد شود و از طرفى سزاوار نیست که میزبان بدون اذن میهمان روزه بگیرد زیرا میهمان از آنها حیاء و شرم کرده بسا طعامى را که میل دارد به خاطر روزه‏دار بودن ایشان تناول نمى‏کند.( علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى/ ج‏2 /  247)