در حال مطالعه برای کنکور هستم چگونه روحیه ام را
افزایش بدهم و زود از درس خواندن دلزده نشوم؟

  نکات زیر را رعایت کنید ان شاء الله مشکلتان
برطرف خواهد شد:

اولین عامل محرک برای شروع تحصیلات دانشگاهی داشتن
انگیزه و رغبت برای یادگیری بیشتر است. برخلاف تحصیلات ابتدائی در دوران مدرسه که
حالتی همگانی دارد، تحصیلات آکادمیک تنها به افرادی توصیه می شود که تمایل دارند در
زمینه ای خاص که در آن دارای استعداد و علاقه هستند، تحصیل کنند.


این اصلاً
روش درستی نیست که شما خودتان را مجبور به خواندن دروسی کنید که تمایلی به مطالعه
آنها ندارید. اگر واقعاً علاقه ای به تحصیل ندارید دنبال درس خواندن در دانشگاه
نباشید ولی اگر اینگونه نیست ابتدا با خودتان خوب فکر کنید که هدفتان از تحصیل
چیست. علائق و استعدادهایتان را کشف کنید و ببینید که از مطالعه چه مطالبی لذت می
برید. در نهایت اگر به این نتیجه رسیدید که به هر دلیلی نیاز به ادامه تحصیل دارید
مطمئن باشید که دیگر این حالت بی رغبتی را در خودتان نخواهید دید.

عامل
دیگری که باید شما را به مطالعه ترغیب کند حس مفید بودن است. قطعاً هیچ چیزی همچون
کسب علم نمی تواند به یک فرد در مفید بودن برای جامعه کمک کند. کسب دانش عاملی است
که زندگی را از آفت بیهودگی نجات می دهد. باید یادتان باشد که دهها و یا صدها
میلیون کودک، نوجوان و جوان در دنیا وجود دارند که آرزو می کنند کاش شرایطش را
داشتند و می توانستند به تحصیل بپردازند. حال که این شرایط برای شما فراهم است باید
از این فرصت استفاده کنید.

1) زمان و مکان هدف‌های خود را تغییر دهید: هدف‌های بزرگ و ویژه

برای خود در نظر بگیرید. اهداف بزرگ‌تر نسبت به هدف‌های کوچک‌تر، انگیزه بیشتری در
فرد به‌وجود می‌آورند. هدف بزرگ اثر بیشتر و عمیق‌تری دارد و می‌تواند منشأ تولید
انگیزه‌های قوی شود.

2) موفقیت خود را همیشه به‌یاد داشته باشید: همیشه و در
همه حال به جای فکر کردن به شکست‌ها و ناکامی‌ها، موفقیت‌ها و کامیابی‌هایتان را
به‌خاطر بسپارید. بهتر آن است که آنها را یادداشت کنید؛ حتی با ذکر جزئیات، زیرا
فراموش کردن موفقیت بسیار آسان است و گاهگاهی مراجعه به نوشته‌هایتان می‌تواند
خاطرات خوبی را در شما زنده کند و البته انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و
تازه نگه دارند.

3) مانند یک قهرمان رفتار کنید: داستان زندگی قهرمانان را
بخوانید و رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش فرادهید.
کشف کنید که در کار و تلاش آنان چه ویژگی خاصی وجود داشته که سبب موفقیت‌شان شده.
اما همیشه به‌خاطر داشته باشید این افراد همانند ما و سایر افرادند و بنابراین، به
جای اینکه آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، اجازه دهید که الهام‌بخش
شما باشند.

4) فقط به‌دنبال راحتی نباشید: با بی‌حالی که نوعی تنبلی است،
خداحافظی کنید و برای ایجاد انگیزه در خود، با مشکلات مبارزه کنید.

5)
کارتان را آهسته آغاز کنید: به جای آنکه کارتان را سریع آغاز کنید، نخستین گام‌ها
را آهسته بردارید. هنگامی که کاری را با آرامش و طمأنینه شروع می‌کنید، مغز شما این
فرمان را دریافت نمی‌کند که این کار باید باسرعت هرچه تمام‌تر خاتمه یابد. اما اگر
مغز انسان احساس کند که باید برنامه کاری‌اش را با سرعت به پایان برساند چه اتفاقی
می‌افتد؟ اغلب اوقات ممکن است فرد اصلا کار مورد نظر را آغاز نکند. پس شروع یک کار
بدون شتاب بهتر از اصلا شروع نکردن است.

6) کار سخت‌تر را اول شروع کنید:
اغلب هنگامی که به کارهای روزمره خود فکر می‌کنیم به‌نوعی دچار نگرانی می‌شویم که
کی و چگونه این همه کار را انجام بدهیم. از سخت‌ترین کار شروع کنید. هنگامی که
سخت‌ترین کار موجود در فهرست را شروع کرده و به پایان برسانید، احساس می‌کنید که
بار سنگینی را از دوش‌تان برداشته‌اید. در این هنگام است که احساس آرامش بیشتری در
وجود‌تان پدیدار می‌شود و بقیه روز اعتماد به‌نفس بیشتری خواهید داشت و نگرانی‌های
روز‌مره‌تان. کاهش پیدا می‌کند.

7) برنامه کاری‌تان را به چندین برنامه
کوچک‌تر تبدیل کنید: هنگامی که پروژه بزرگی در دست دارید، آن را به چند بخش کوچک‌تر
تقسیم کنید، سپس با تمرکز روی نخستین بخش کار‌، فعالیت خود را آغاز کنید و وقتی این
بخش تمام شد، بخش بعدی را آغاز کنید. موفقیت‌های کوچکی که در انجام بخش‌های اولیه
به‌دست می‌آورید، انگیزه شما را افزایش می‌دهد و از تمرکز روی کل کار که ممکن است
سبب دلسردی شما شود، جلوگیری می‌کند. اگر این روش را دنبال کنید خود شما هم از
نتیجه‌ای که می‌گیرید، شگفت‌زده خواهید شد.

8) بعد از هر 45 یا 50 دقیقه
مطالعه 10 الی 15 دقیقه استراحت کنید. اگر از مطالعه یک درس خسته شدید سراغ مطالعه
درسی متفاوت بروید. در مکانی به جز مکان استراحت خود مطالعه کنید. همچنین در محلی
با هوای مطبوع و نور کافی درس بخوانید. هر کدام از ما در بازه ای از روز سرحال تر
هستیم. بعضی ها شب زنده داریم و بعضی ها سحرخیز. تمرکز اصلی مطالعه خود را در بازه
ای قرار دهید که در آن احساس بهتری دارید. ورزش روزانه و هر عامل دیگری که بتواند
بر روحیه شما اثر مثبت بگذارد را در برنامه خود جای دهید.

موفق و پیروز
باشید