همزمان بودن ماه مبارک رمضان با فصل گرما و امتناع روزه دار از آشامیدن از بامداد تا غروب آفتاب، سبب می شود تا آب بدن به شدت کاهش یابد.

علاوه بر این گرما، تعریق، ادرار و تنفس باقیمانده آب بدن روزه دار را مصرف  می کند، از این رو برای مقابله با تشنگی در فصل گرما توصیه می شود به موارد زیر عمل شود.

نخست:

 از قرار گرفتن در مقابل آفتاب بویژه در اوج  تابش آن از ساعت 11 ظهر تا 3 بعد از ظهر خودداری کنید. زمان طولانی تری را  به حمام کردن اختصاص دهید تا پوست بدن شما مرطوب بماند، زیرا تابش آفتاب  باعث خشکی پوست می شود.

دوم: از خوردن غذاهای پر از نمک، ادویه و  یا شکر در هنگام سحر و افطار خودداری کنید، زیرا بدن در هنگام هضم این مواد غذایی به مقدار زیادی آب نیاز دارد.

سوم: خوردن میوه و سبزیجات  برای مرطوب نگه داشتن بدن و جبران کمبود آب و مواد معدنی مورد نیاز بدن به  سبب تعریق، بیش از نوشیدن آب و دیگر مایعات در هنگام افطار توصیه می شود.

چهارم: ورزش کردن را به پس از افطار موکول کنید و در این شرایط، شنا کردن بهترین ورزش به شمار می آید.

پنجم: همواره سوپ در وعده غذایی گنجانده شود زیرا حاوی مقادیر زیادی آب است و موجب مرطوب نگه داشتن پوست می شود.

ششم: برای دوری از گرما، همواره در اماکنی که مجهز به خنک کننده هوا هستند،  حضور داشته باشید و یا در بیرون از منزل زیر سایه راه بروید.

هفتم: خود را با کارکردن و یا عبادت و یا هریک از فعالیتهای مورد علاقه خود سرگرم کنید؛ این شیوه باعث گذشتن سریع زمان می شود و بدین ترتیب زمان را بدون  احساس گرسنگی و یا تشنگی سپری می کنید.

هشتم: پس از افطار حتما آب  را به صورت پی در پی و در مقادیری کم بنوشید تا دچار معده درد نشوید. از  افزودن نمک به غذا حد الامکان خودداری کنید تا پس از آن احساس تشنگی نکنید.

در پایان کارشناسان تغذیه شما را به خوردن غلات و غذاهای سرشار از فیبر و  سبزیجات توصیه می کنند؛ زیرا حاوی پروتئین است و درمقابل از مصرف سرخ کردنی ها و نیز ماهی خودداری کنید؛ زیرا سبب تشنگی می شوند.